Előrevetítve
a fő mondanivalót: a központi állam önmérséklete mellett
teszem le a voksot, ezúttal egy történelmi példán keresztül. Ez
szemben áll azokkal a véleményekkel, amelyek jobbára az államtól
várják a megoldást, a csodafegyvert. Vélhetően hosszú bejegyzés(ek) készülnek
erről a témáról, nehéz lesz tömöríteni.
Hajlamosak
vagyunk sok jelenséget eleve elrendeltnek, megkérdőjelezhetetlennek
tekinteni, holott egykor újdonságnak számítottak és nem
feltétlenül mutattak egyazon irányba a jelenségek. A középkori
és kora újkori állam és az államiságról alkotott felfogás
merőben eltérő volt a 19. században kiérlelődött, ma is ható
alapvetésekhez képest.
Egy
őszi konferenciára készülve a porosz állam felemelkedését
próbáltam megismerni, mert feltűnt egy információtörténeti
érdekesség, egy olyan eljárás, amelynek keretében (a nagyobb
európai államok esetében először) a birtokolt területek
többségén a teljes férfilakosság regisztrálásra került.
Korábban ők olyan jobbágyok, szabad parasztok és városlakók
voltak, akiket településükön, a portájukon és földbirtokosukon
keresztül amolyan masszaként észlelte a központi állam. Ezen
társadalmi csoportokból szabályosan kiragadták a katonákat, ami
azonban már új státuszt jelentett, elválasztotta őket a
múltjuktól. I. Frigyes Vilmos (uralkodott: 1713-1740) indította el
új úton a csatolt részekkel és az 1704-ben szerzett porosz királyi
címmel megnövekedett brandenburgi választófejedelemséget. A
hadsereg mennyiségi és minőségi mutatóinak érdekében tett
lépések hamar jelentős és igen szerteágazó változásokhoz
vezettek.
1733-ban a porosz államban minden
katonai ezredhez egy különálló utánpótlási területet,
úgynevezett kantont rendelt I. Frigyes Vilmos király. A konfirmáció
után, 14-15 éves kor körül (evangélikus a lakosság túlnyomó
része) a fiúkat lajstromba vették (Enrollierung). Fizikai
paramétereiket és „gazdasági hasznosságukat” értékelték és
behívásukról a kialakított lista alapján intézkedtek egy
későbbi időpontban. A nagyobb gazdák, önálló kézművesek és
kereskedők, a rendszert támogató papok teológiát tanuló fiai
mentesülhettek a szolgálat alól; a 172 cm alatti ifjak
szolgálatait kevéssé igényelte az állam a korszak elöltöltős
hosszú puskái miatt.
A rendszert bonyolította, hogy a
szökések megelőzésére, a lojalitás fokozására a katonai
szolgálat maximális időtartamát megszabták, egyedülálló módon
több hónapos szabadságolásokat iktattak a szolgálati időbe,
illetve tartalékos státuszba helyeztek katonai szolgálatot
teljesítőket. Ennek az alábbiakban részletezendő megoldásnak
információtörténeti szempontból az adja a jelentőségét, hogy
egy Európában egyedülálló adatbázis tette lehetővé, hogy az
ezredek mindig teljességgel fel legyenek töltve megfelelően
kiképzett, fizikailag jó állapotban lévő és hozzáállásában
megbízható fiatalemberekkel. A porosz hadsereg 18. századi
sikereit az előre felkészített, gyorsan mozgósítható
tartalékosoknak és a hadszolgálat iránti elfogadóbb
magatartásnak köszönhette. Mindez pedig egyszerűen a központi
állam és lakosok közötti közvetlenebb kapcsolata révén vált
lehetővé.
Frigyes Vilmos a sorkatonaságot
megelőlegező kiképzési és toborzási eljárást további, sokkal
inkább gyakorlatias tanulási folyamatok érdekében használta fel. A kaszárnyákban békeidőben hasznos szakmákra
készítették fel a fiatalembereket (főleg szövetek, ruhák
előállítására). Mivel szüksége volt a bürokratikus
hadszervezetnek írástudó altisztekre, ezért alapfokú oktatási
intézmények egész sorát hozta létre a parasztfiúknak. Az elemi
készségek kialakításán túl itt gazdálkodási ismereteket
tanítottak, és e tevékenységgel hozzájárultak a paraszti
„jövedelemtermelő képesség” növeléséhez.
A besorozottak immár nem csak
veszítettek új társadalmi státuszukkal:
- már nem a földesúr joghatósága alá tartoztak, hanem közvetlenül a király alá, aki nem volt feltétlenül méltányosabb, de kiszámítható kereteket adott;
- vasárnaponként kötelező jelleggel, vélhetően büszkén viselték a templomba menet a kék uniformist és az oldalfegyvert, amellyel világossá lett, hogy ők a „király emberei”, fontosabbak másoknál és védelmet élveznek;
- leszerelt veteránként kisebb városi tisztségeket, postai és iskolai állásokat töltöttek be, nem mondott le róluk teljességgel a király (a porosz oktatás gyakorlatát ez tette katonássá);
- jövedelemszerző dolgokat tanultak, amelyet minden bizonnyal hasznosítottak, hiszen a porosz gazdaság főleg a textilipar révén nagyot ugrott előre az európai rangsorban, illetve a burgonya sikeres meghonosítása révén az éhezés ritkává vált.
A
modern állam megszületésének kulcsmotívuma, hogy az
államvezetés a lakosság egyes csoportjainak testét és szellemét
meghatározott célok mentén fejleszthetőnek gondolja,
valamint az egyes egyéneket külön-külön el tudja érni. Az előadás szerkesztése közben szembesültem azzal, hogy
alapvetően Michel Foucault-nak a modern állam előtörténetéről
kialakított gondolatai mögé bújhatnék, de ezekkel most nem
teszem hosszabbá a bejegyzést.
Az
egyes állampolgárok (itt még: férfiak) regisztrálásának
hozadékai messzemenő hatásokkal jártak, és hatalmast lökést
adtak az adminisztratív megoldásoknak. Frigyes
Vilmos a hatékony információgazdálkodást nem pusztán a
korszakban rendelkezésre álló módszerek alkalmazásával érte
el. Olyan hivatali működést és olyan hivatali állományt
alakított ki, amely nyitott volt arra, hogy használja a
statisztika, a katalogizálás, a térképészet új eszköztárát,
különösen akkor, ha ezek a hasznosságukat már bizonyították.
Frigyes Vilmos
- különböző hivatalnokok és testületek együttműködését kényszerítette ki rendszeres közös ülésezések erőltetése által;
- nyomoztatta és tesztelte a hatékony információáramlást a munkatársak között (egyszerű kérdésekkel tesztelték, hogy egy ismeret eljutott-e minden hivatalhoz);
- a pietizmus mozgalmának innovatív iskoláiból erős hivatástudattal, egyfajta korai menedzsment-szemlélettel rendelkező személyekkel töltötte fel a hivatalnoki állásokat, akik jobbára városi polgárok leszármazottjai voltak.
A
porosz hivatalnokok hatásköre mai szemmel kaotikus volt: a
hivatalnokok különböző ügyekben, különböző helyeken kaptak
illetékességet. Az átfedések viszont “probléma-megoldási”
és érvelési versenyt indítottak: az érveket pedig legkönnyebben
számokkal tudták alátámasztani a gyakorlatias király előtt.
Egyes
hivatalok megítélését befolyásolta a két szinten ellenőrzött
saját költségvetési tervük betartása. A hivatalnokok fizetése nem volt
szabályozott: a király egyénenként döntött róluk, önkényesen
ösztönzött és büntetett. A kialakult versenyt jól jellemzi,
hogy Henry Jacoby kutatásai (Die Bürokratisierung der Welt) szerint
az erősen leterhelt porosz hivatali vezetők gyakran a hiányzó
munkaerőre panaszkodtak, de létszámuk igen mérsékelt maradt
Frigyes Vilmos alatt (kevesebb, mit 500 fő). Ezzel egyidőben
Franciaországban már a kormányzati vezetők is joggal
túlméretezettnek tekintették a bürokráciát, amelynek létszáma
messze elhagyta a 10 ezer főt.
A
porosz bürokrácia I. (Nagy) Frigyes uralkodása során kezdett
számszerűen gyarapodni, és ezzel párhuzamosan kivette a helyi
igazgatási szervek kezéből a feladatokat. A fiúk lajstromba
vételét például 20-30 éven keresztül jellemzően helyi
lelkészek végezték el, a munkát a területileg illetékes katonai
ezred szervezési feladatokkal ellátó személyei segítették és
ellenőrizték. A központi közigazgatás azonban felmondta a
„civil” segítséget, leszűkítette a „katonai közigazgatási”
szervek illetékességét, miközben a nemesi közigazgatási
egységek hatáskörei jelentőségükben veszítettek. A század
végére mindennapossá lettek a porosz közigazgatást érintő
szépirodalmi művekben megírt panaszok: ez az ország egy börtön,
amelyben mindenhez engedélyt kell kérni barátságtalan
hivatalnoktól.
Hogy
ne nyúljon túl hosszúra a bejegyzés: a téma feldolgozása során
az a kép alakult ki bennem, hogy a modernnek tekintett központi és
adminisztratív megoldások kezdetben ráerősítettek a meglévő
folyamatokra. Kisebb közösségek ágyazódtak még be az embereket, e
közösségek, szerveződések autonóm oktatási, szociális,
vagyongazdálkodási, stb... megoldásai mellett a
„beavatkozó-fejlesztő állam” megjelenése először jobbára
többletlehetőségeket biztosított, lényegében minden társadalmi
csoportban javította a boldogulás esélyeit. Az, hogy ezekkel élni
tudtak az akkori emberek, az többek között annak köszönhető,
hogy saját közösségeikben aktívaknak, megoldáskeresőknek
kellett lenniük, nem teljes megoldást vártak az államtól (sőt!). Természetesen e közösségek nem a boldog
harmónia megvalósulását jelentették, sokaknak akkor (is) új
közösségek keresése jelentette az egyetlen vállalható opciót.
Mára viszont nálunk – az államszocialista múlt és a széleskörű
szegénység miatt fokozottan – az állam maradt, a közösségi
ember eltűnt, az államtól azonban olyan dolgok megoldását
várjuk, amelybe (sűrűn) beleavatkozva több kárt okoz, mint
hasznot.
[Zárójelben:
Most, amikor a nemzet és az ország a „közösségi” (?) lét
alapegysége, és a jövedelmek nagyobbik felét magához ragadó
állam e helyzet fenntartásában rövidtávon érdekelt (4 évnél
hosszabb időtáv pedig nincs), a központi államot érintő
érzéseink, kritikánk mellett nehéz újraépíteni egy-egy valódi
kisközösséget vagy élő szakmai szervezetet, és nem a
„kilépésen” gondolkodnunk.]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése