2012. január 13., péntek

Felelősség a jövőnkért vitaanyag 1.



MAGYAR TAVASZ – FELELŐSSÉG AZ ORSZÁGÉRT



Mi TETT-ekre szerződünk
Új szerződést ajánlunk Magyarország lakosságának. Tömeges a csalódás az eddigi kormányzó pártokban és a lakosság nagy része nem bízik a további politikai szerveződések megoldóképességében. Sem szakmailag, sem morálisan nincs bizalom a politikai elit irányában. Az értelmes párbeszéd tere aggasztóan beszűkült, miközben az ország működőképességének szempontjából minden értékes emberre szükségünk van.
Úgy érezzük, hogy egy sajátos helyzetben van az ország, amely éppen ezért egy különleges politikai alakulatot igényel, amely a hazai közéleti tevékenységeket élénkíti és újraépíti a közintézmények iránti bizalmat. Arra ösztönözzük a tettrekész magyar állampolgárokat, hogy egyesítsük erőinket annak érdekében, hogy tisztába tegyük a közéletet és leszámoljunk az ellenségképeken alapuló, végletesen megosztó politikai beszédek korszakával.
A magyar társadalom csapdáinak feloldására egy 4 éves megújulási folyamatra szerződünk egymással és a nemzettel. A 4 év során pontosan kijelölt, nyilvános programot valósítunk meg. A 4 éves periódus végeztével megadjuk a lehetőségét annak, hogy a párt feloszlathassa önmagát, ezáltal megadva a lehetőségét tagjainak arra, hogy az általuk vallott értékek és eszmék mentén új pártokat hozzanak létre.

Alapvető kormányzati céljaink
Célunk, hogy
  • a demokratikus viszonyok megerősödjenek;
  • a jogi védelem minden eddiginél több embernek legyen reális lehetőség;
  • a közpénzek felhasználása és a velük kapcsolatos felelősségek átláthatóbbak legyenek;
  • a gazdasági életben az állami tőkeelvonás csökkenjen és a terméketlen kivételezések megszűnjenek;
  • az önkormányzatok szerepe és lehetőségei megerősödjenek;
  • az egyéni és közösségi felelősségvállalás erősödjön.

Mit teszünk, ha nem kapunk felhatalmazást a programunk megvalósítására?
A politikai erők többsége ellenzékiként nem vállal felelősséget semmiért. Ezzel a felfogással szakítunk. Elismerjük a szavazók többségére építő pártok kormányzati jogosítványait, amennyiben a kormányzás módja demokratikusnak tekinthető, valamint nem ellenségeket, hanem megoldásokat keres.
Amennyiben nem kormánypárti, hanem ellenzéki szerepbe kerülünk, különös jelentőséggel figyelünk
  • az állami programok szakmaiságának ellenőrzésére;
  • az önkormányzati programok szakmai támogatására az egész ország területén;
  • a kiemelten hasznos, az emberek önkéntes, egymást segítő kezdeményezéseinek elősegítésére.


A program legfontosabb elvei és beavatkozásai

A program kulcselemeit a politikai élet, a közigazgatás és az Európai Unióból érkező támogatások felhasználásának reformja jelenti. Ez teremti meg a bizalmi alapot a közélet megújítására és a szakpolitikák lehető legrészletesebb kidolgozására.
A további szakterületeken elsődleges feladatunknak azt tartjuk, hogy felmérjük és összegezzük az adott szakmák életét bénító jogi hézagokat, ellentmondásokat, abszurdokat, és ezeket eltakarítja az átlátható, világos struktúrák kialakítása érdekében.
Az egyes alprogramok részletes cselekvési tervein folyamatosan dolgozunk. Meggyőződésünk, hogy ehhez a szakmai tudás rendelkezésre áll Magyarországon.

A politikai élet megújítása
Egy huzamban 8 évet lehet országgyűlési képviselői tisztséget viselni, vagy kormánytagnak lenni, utána újabb 8 évig ez tiltott, az illető ezekre a tisztségekre nem választható. Politikai tisztségek viselése után közigazgatási és önkormányzati politikai funkció sem viselhető. Ez a logika kiterjesztendő valamennyi fontos közhivatal vezetőjére ( MNB, ÁSZ, PSZÁF, igazságszolgáltatási és rendvédelmi szervek vezető tisztségviselői...).

Az országgyűlési választások esetében a bejutási küszöböt 3%-ra csökkentjük, a kopogtatócédulák értelmetlen rendszerét eltöröljük.

A továbbiakban az elévülési idő nem érvényes azokra a bűncselekményekre és szabálysértésekre, amelyek közpénzfelhasználást érintenek. Esetükben az elévülési idő minden bűncselekmény esetén legalább 10 évre tolódik ki.

A 4 évre megválasztott képviselők 6 évnél hosszabb felhatalmazást nem testálhatnak egyetlen tisztségviselőre sem, de a fenti kitételek akkor is érvényesek az illetőre.

A kampányok és pártfinanszírozás újraszabályozása az átláthatóság jegyében.

Indoklás
Az antik demokráciák azzal igyekezték védeni szűk csoportok túlhatalmának kialakulását, hogy tiltották a hivatalviselés folyamatos megújulását. Természetesen az érdekazonosságon alapuló csoportok, a befolyásos rokonság a mai pártokhoz hasonlóan behatárolták azt, hogy teljességgel megakadályozzuk azokat a folyamatokat, amelyek a demokratikus viszonyokat veszélyeztetik. Úgy véljük, hogy a fenti szabályozás mégis kikényszeríti, hogy nagyobb legyen a mozgás a politikában, könnyebben juthassanak lehetőséghez új szereplők, ezáltal csökkentsük a „kisebbik rossz” választási kényszerét.
A változtatások melletti további érvünk, hogy nehezen tagadható jelenség a politikusok kiégése, az eredeti céljaik és elveik elveszítése a tisztségük és a politikai verseny nyomása alatt.



Közigazgatási reform
Méreteiben csökkenő, operatív képességeiben több területen növekvő államot alakítunk ki a közigazgatás-tudományi műhelyek segítségével.
Az egyes feladatok ellátásában versenyhelyzetet teremtünk az eddig rideg, terméketlen illetékességi területek helyett.
A korrupció ellenében a felelősséget nem engedjük szétkenni testületeken és külsős szakértőkön.
Az internetes Ügyfélkapu felhasználóbarát fejlesztése, a benne rejlő ügyintézési lehetőségek széleskörű kiaknázása.

Kiemelt célunk az önkormányzatiság megerősítése, a decentralizáció végrehajtása (az önkormányzati hitelfelvétel szabályozása mellett). A választópolgárok politikai aktivitása csakis akkor valósulhat meg, ha belátható léptékben, közvetlenül találkozik politikusokkal, politikai döntésekkel és következményekkel. Az önkormányzati testületek létszámát radikálisan csökkentjük (polgármesterrel együtt 3-5 fő), hogy ezen a közigazgatási szinten az egyéni felelősségvállalás hosszabb távon teljességgel kiszorítsa a frakciódöntéseket.
A feladatvégzésében versengő közigazgatás központi szerveit úgy ösztönözzük, hogy a Budapesttől távoli helyszínek fejlesztésében érdekeltek legyenek.
A hitelfelvételt keretek közé zárjuk, a foglalkoztatást fenntartható módon segítő és innovációs célú fejlesztési beruházások esetében azonban ez a keret túlléphető állami hitelgarancia mellett.

A EU-s források elosztásának megújításáról és a szakpolitikai fejlesztési tervek tartalmáról a további fejezetekben teszünk javaslatot. Ezt a dokumentumot ösztönzőnek szánjuk: kezdődjenek újra az érdemi párbeszédek, szülessenek cselekvési tervek.


Intézkedéseinktől várható hatások
Helyreállítjuk, sőt: növeljük a települési önigazgatás lehetőségeit. Szűkítjük a települések esetében a pártpolitikai alapokon nyugvó döntéseket.
Az állam nem gátja, hanem szolgáltatóként segítője a hasznos egyéni és közösségi kezdeményezéseknek.
Tisztává tesszük a politikai szereplők és a közigazgatási alkalmazottak személyes felelősségét, ezzel megszüntetjük a „következmények-nélküliséget”.
Növeljük a politikai versenyt és a politikai közbeszédet a tettekre és a programokra igyekszünk fókuszálni.

1 megjegyzés:

  1. Ajánlom mindenkinek Szegedi László kezdő gondolatait, ami miatt előrehoztam a fenti gondolatok publikálását:
    http://drszegedilaszlo.blog.hu/2012/01/13/program_i_resz

    VálaszTörlés